תנ"ך על הפרק - במדבר יא - העמק דבר

תנ"ך על הפרק

במדבר יא

128 / 929
היום

הפרק

הַמִּתְאוֹנֵנִים, הַמִּתְאַוִּים, תְּפִלַּת מֹשֶׁה, הַזְּקֵנִים, אֶלְדָּד וּמֵידָד

וַיְהִ֤י הָעָם֙ כְּמִתְאֹ֣נְנִ֔ים רַ֖ע בְּאָזְנֵ֣י יְהוָ֑ה וַיִּשְׁמַ֤ע יְהוָה֙ וַיִּ֣חַר אַפּ֔וֹ וַתִּבְעַר־בָּם֙ אֵ֣שׁ יְהוָ֔ה וַתֹּ֖אכַל בִּקְצֵ֥ה הַֽמַּחֲנֶֽה׃וַיִּצְעַ֥ק הָעָ֖ם אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיִּתְפַּלֵּ֤ל מֹשֶׁה֙ אֶל־יְהוָ֔ה וַתִּשְׁקַ֖ע הָאֵֽשׁ׃וַיִּקְרָ֛א שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא תַּבְעֵרָ֑ה כִּֽי־בָעֲרָ֥ה בָ֖ם אֵ֥שׁ יְהוָֽה׃וְהָֽאסַפְסֻף֙ אֲשֶׁ֣ר בְּקִרְבּ֔וֹ הִתְאַוּ֖וּ תַּאֲוָ֑ה וַיָּשֻׁ֣בוּ וַיִּבְכּ֗וּ גַּ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיֹּ֣אמְר֔וּ מִ֥י יַאֲכִלֵ֖נוּ בָּשָֽׂר׃זָכַ֙רְנוּ֙ אֶת־הַדָּגָ֔ה אֲשֶׁר־נֹאכַ֥ל בְּמִצְרַ֖יִם חִנָּ֑ם אֵ֣ת הַקִּשֻּׁאִ֗ים וְאֵת֙ הָֽאֲבַטִּחִ֔ים וְאֶת־הֶחָצִ֥יר וְאֶת־הַבְּצָלִ֖ים וְאֶת־הַשּׁוּמִֽים׃וְעַתָּ֛ה נַפְשֵׁ֥נוּ יְבֵשָׁ֖ה אֵ֣ין כֹּ֑ל בִּלְתִּ֖י אֶל־הַמָּ֥ן עֵינֵֽינוּ׃וְהַמָּ֕ן כִּזְרַע־גַּ֖ד ה֑וּא וְעֵינ֖וֹ כְּעֵ֥ין הַבְּדֹֽלַח׃שָׁטוּ֩ הָעָ֨ם וְלָֽקְט֜וּ וְטָחֲנ֣וּ בָרֵחַ֗יִם א֤וֹ דָכוּ֙ בַּמְּדֹכָ֔ה וּבִשְּׁלוּ֙ בַּפָּר֔וּר וְעָשׂ֥וּ אֹת֖וֹ עֻג֑וֹת וְהָיָ֣ה טַעְמ֔וֹ כְּטַ֖עַם לְשַׁ֥ד הַשָּֽׁמֶן׃וּבְרֶ֧דֶת הַטַּ֛ל עַל־הַֽמַּחֲנֶ֖ה לָ֑יְלָה יֵרֵ֥ד הַמָּ֖ן עָלָֽיו׃וַיִּשְׁמַ֨ע מֹשֶׁ֜ה אֶת־הָעָ֗ם בֹּכֶה֙ לְמִשְׁפְּחֹתָ֔יו אִ֖ישׁ לְפֶ֣תַח אָהֳל֑וֹ וַיִּֽחַר־אַ֤ף יְהוָה֙ מְאֹ֔ד וּבְעֵינֵ֥י מֹשֶׁ֖ה רָֽע׃וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶל־יְהוָ֗ה לָמָ֤ה הֲרֵעֹ֙תָ֙ לְעַבְדֶּ֔ךָ וְלָ֛מָּה לֹא־מָצָ֥תִי חֵ֖ן בְּעֵינֶ֑יךָ לָשׂ֗וּם אֶת־מַשָּׂ֛א כָּל־הָעָ֥ם הַזֶּ֖ה עָלָֽי׃הֶאָנֹכִ֣י הָרִ֗יתִי אֵ֚ת כָּל־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה אִם־אָנֹכִ֖י יְלִדְתִּ֑יהוּ כִּֽי־תֹאמַ֨ר אֵלַ֜י שָׂאֵ֣הוּ בְחֵיקֶ֗ךָ כַּאֲשֶׁ֨ר יִשָּׂ֤א הָאֹמֵן֙ אֶת־הַיֹּנֵ֔ק עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖עְתָּ לַאֲבֹתָֽיו׃מֵאַ֤יִן לִי֙ בָּשָׂ֔ר לָתֵ֖ת לְכָל־הָעָ֣ם הַזֶּ֑ה כִּֽי־יִבְכּ֤וּ עָלַי֙ לֵאמֹ֔ר תְּנָה־לָּ֥נוּ בָשָׂ֖ר וְנֹאכֵֽלָה׃לֹֽא־אוּכַ֤ל אָנֹכִי֙ לְבַדִּ֔י לָשֵׂ֖את אֶת־כָּל־הָעָ֣ם הַזֶּ֑ה כִּ֥י כָבֵ֖ד מִמֶּֽנִּי׃וְאִם־כָּ֣כָה ׀ אַתְּ־עֹ֣שֶׂה לִּ֗י הָרְגֵ֤נִי נָא֙ הָרֹ֔ג אִם־מָצָ֥אתִי חֵ֖ן בְּעֵינֶ֑יךָ וְאַל־אֶרְאֶ֖ה בְּרָעָתִֽי׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה אֶסְפָה־לִּ֞י שִׁבְעִ֣ים אִישׁ֮ מִזִּקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ אֲשֶׁ֣ר יָדַ֔עְתָּ כִּי־הֵ֛ם זִקְנֵ֥י הָעָ֖ם וְשֹׁטְרָ֑יו וְלָקַחְתָּ֤ אֹתָם֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וְהִֽתְיַצְּב֥וּ שָׁ֖ם עִמָּֽךְ׃וְיָרַדְתִּ֗י וְדִבַּרְתִּ֣י עִמְּךָ֮ שָׁם֒ וְאָצַלְתִּ֗י מִן־הָר֛וּחַ אֲשֶׁ֥ר עָלֶ֖יךָ וְשַׂמְתִּ֣י עֲלֵיהֶ֑ם וְנָשְׂא֤וּ אִתְּךָ֙ בְּמַשָּׂ֣א הָעָ֔ם וְלֹא־תִשָּׂ֥א אַתָּ֖ה לְבַדֶּֽךָ׃וְאֶל־הָעָ֨ם תֹּאמַ֜ר הִתְקַדְּשׁ֣וּ לְמָחָר֮ וַאֲכַלְתֶּ֣ם בָּשָׂר֒ כִּ֡י בְּכִיתֶם֩ בְּאָזְנֵ֨י יְהוָ֜ה לֵאמֹ֗ר מִ֤י יַאֲכִלֵ֙נוּ֙ בָּשָׂ֔ר כִּי־ט֥וֹב לָ֖נוּ בְּמִצְרָ֑יִם וְנָתַ֨ן יְהוָ֥ה לָכֶ֛ם בָּשָׂ֖ר וַאֲכַלְתֶּֽם׃לֹ֣א י֥וֹם אֶחָ֛ד תֹּאכְל֖וּן וְלֹ֣א יוֹמָ֑יִם וְלֹ֣א ׀ חֲמִשָּׁ֣ה יָמִ֗ים וְלֹא֙ עֲשָׂרָ֣ה יָמִ֔ים וְלֹ֖א עֶשְׂרִ֥ים יֽוֹם׃עַ֣ד ׀ חֹ֣דֶשׁ יָמִ֗ים עַ֤ד אֲשֶׁר־יֵצֵא֙ מֵֽאַפְּכֶ֔ם וְהָיָ֥ה לָכֶ֖ם לְזָרָ֑א יַ֗עַן כִּֽי־מְאַסְתֶּ֤ם אֶת־יְהוָה֙ אֲשֶׁ֣ר בְּקִרְבְּכֶ֔ם וַתִּבְכּ֤וּ לְפָנָיו֙ לֵאמֹ֔ר לָ֥מָּה זֶּ֖ה יָצָ֥אנוּ מִמִּצְרָֽיִם׃וַיֹּאמֶר֮ מֹשֶׁה֒ שֵׁשׁ־מֵא֥וֹת אֶ֙לֶף֙ רַגְלִ֔י הָעָ֕ם אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י בְּקִרְבּ֑וֹ וְאַתָּ֣ה אָמַ֗רְתָּ בָּשָׂר֙ אֶתֵּ֣ן לָהֶ֔ם וְאָכְל֖וּ חֹ֥דֶשׁ יָמִֽים׃הֲצֹ֧אן וּבָקָ֛ר יִשָּׁחֵ֥ט לָהֶ֖ם וּמָצָ֣א לָהֶ֑ם אִ֣ם אֶֽת־כָּל־דְּגֵ֥י הַיָּ֛ם יֵאָסֵ֥ף לָהֶ֖ם וּמָצָ֥א לָהֶֽם׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה הֲיַ֥ד יְהוָ֖ה תִּקְצָ֑ר עַתָּ֥ה תִרְאֶ֛ה הֲיִקְרְךָ֥ דְבָרִ֖י אִם־לֹֽא׃וַיֵּצֵ֣א מֹשֶׁ֗ה וַיְדַבֵּר֙ אֶל־הָעָ֔ם אֵ֖ת דִּבְרֵ֣י יְהוָ֑ה וַיֶּאֱסֹ֞ף שִׁבְעִ֥ים אִישׁ֙ מִזִּקְנֵ֣י הָעָ֔ם וַֽיַּעֲמֵ֥ד אֹתָ֖ם סְבִיבֹ֥ת הָאֹֽהֶל׃וַיֵּ֨רֶד יְהוָ֥ה ׀ בֶּעָנָן֮ וַיְדַבֵּ֣ר אֵלָיו֒ וַיָּ֗אצֶל מִן־הָר֙וּחַ֙ אֲשֶׁ֣ר עָלָ֔יו וַיִּתֵּ֕ן עַל־שִׁבְעִ֥ים אִ֖ישׁ הַזְּקֵנִ֑ים וַיְהִ֗י כְּנ֤וֹחַ עֲלֵיהֶם֙ הָר֔וּחַ וַיִּֽתְנַבְּא֖וּ וְלֹ֥א יָסָֽפוּ׃וַיִּשָּׁאֲר֣וּ שְׁנֵֽי־אֲנָשִׁ֣ים ׀ בַּֽמַּחֲנֶ֡ה שֵׁ֣ם הָאֶחָ֣ד ׀ אֶלְדָּ֡ד וְשֵׁם֩ הַשֵּׁנִ֨י מֵידָ֜ד וַתָּ֧נַח עֲלֵיהֶ֣ם הָר֗וּחַ וְהֵ֙מָּה֙ בַּכְּתֻבִ֔ים וְלֹ֥א יָצְא֖וּ הָאֹ֑הֱלָה וַיִּֽתְנַבְּא֖וּ בַּֽמַּחֲנֶֽה׃וַיָּ֣רָץ הַנַּ֔עַר וַיַּגֵּ֥ד לְמֹשֶׁ֖ה וַיֹּאמַ֑ר אֶלְדָּ֣ד וּמֵידָ֔ד מִֽתְנַבְּאִ֖ים בַּֽמַּחֲנֶֽה׃וַיַּ֜עַן יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֗וּן מְשָׁרֵ֥ת מֹשֶׁ֛ה מִבְּחֻרָ֖יו וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנִ֥י מֹשֶׁ֖ה כְּלָאֵֽם׃וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ מֹשֶׁ֔ה הַֽמְקַנֵּ֥א אַתָּ֖ה לִ֑י וּמִ֨י יִתֵּ֜ן כָּל־עַ֤ם יְהוָה֙ נְבִיאִ֔ים כִּי־יִתֵּ֧ן יְהוָ֛ה אֶת־רוּח֖וֹ עֲלֵיהֶֽם׃וַיֵּאָסֵ֥ף מֹשֶׁ֖ה אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֑ה ה֖וּא וְזִקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וְר֜וּחַ נָסַ֣ע ׀ מֵאֵ֣ת יְהוָ֗ה וַיָּ֣גָז שַׂלְוִים֮ מִן־הַיָּם֒ וַיִּטֹּ֨שׁ עַל־הַֽמַּחֲנֶ֜ה כְּדֶ֧רֶךְ י֣וֹם כֹּ֗ה וּכְדֶ֤רֶךְ יוֹם֙ כֹּ֔ה סְבִיב֖וֹת הַֽמַּחֲנֶ֑ה וּכְאַמָּתַ֖יִם עַל־פְּנֵ֥י הָאָֽרֶץ׃וַיָּ֣קָם הָעָ֡ם כָּל־הַיּוֹם֩ הַה֨וּא וְכָל־הַלַּ֜יְלָה וְכֹ֣ל ׀ י֣וֹם הַֽמָּחֳרָ֗ת וַיַּֽאַסְפוּ֙ אֶת־הַשְּׂלָ֔ו הַמַּמְעִ֕יט אָסַ֖ף עֲשָׂרָ֣ה חֳמָרִ֑ים וַיִּשְׁטְח֤וּ לָהֶם֙ שָׁט֔וֹחַ סְבִיב֖וֹת הַֽמַּחֲנֶֽה׃הַבָּשָׂ֗ר עוֹדֶ֙נּוּ֙ בֵּ֣ין שִׁנֵּיהֶ֔ם טֶ֖רֶם יִכָּרֵ֑ת וְאַ֤ף יְהוָה֙ חָרָ֣ה בָעָ֔ם וַיַּ֤ךְ יְהוָה֙ בָּעָ֔ם מַכָּ֖ה רַבָּ֥ה מְאֹֽד׃וַיִּקְרָ֛א אֶת־שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא קִבְר֣וֹת הַֽתַּאֲוָ֑ה כִּי־שָׁם֙ קָֽבְר֔וּ אֶת־הָעָ֖ם הַמִּתְאַוִּֽים׃מִקִּבְר֧וֹת הַֽתַּאֲוָ֛ה נָסְע֥וּ הָעָ֖ם חֲצֵר֑וֹת וַיִּהְי֖וּ בַּחֲצֵרֽוֹת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

רע. שלא הי׳ התואנה שחסר להם טוב כאנשי התאוה. אלא שיש להם רע. ולא ביאר המקרא התואנה. אבל בספרי פי׳ שהי׳ ההילוך דרך ג׳ ימים קשה עליהם. ואין זה מעין תאות האספסוף: באזני ה׳. בכ״מ דכתיב באזני המשמעות סמוכים להשומע. וכ״פ הדיוק שדבר בלחש שמגיע אך לאזניו וע׳ ס׳ בראשית מ״ד י״ח. אבל באזני ה׳. הכונה שהי׳ השכינה שורה בישראל. ומש״ה תיכף כשדברו הי׳ כמו שמדברים באזניו כ״י מש״ה פגע בהם העונש מיד. ולא כמו דכתיב לדורות כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע ומסיים המקרא פן יראה בך ערות דבר ושב מאחריך א״כ לא יהיה העונש מיד. אלא ממילא יהיו מסוכנים במלחמה. אבל לא בא ההיזק מיד בהשגחתו ית׳ הנפלאה. משא״כ במדבר לעולם לא שב ה׳ מן הארון והמקדש ורבבות אלפי ישראל הצדיקים. וגם כי כבר הבטיח ה׳ למשה במעשה העגל אשר איך שהוא יהיו פניו הולכים עמהם. אבל א״כ פגע בהם מדה״ד וכמו שאמר ה׳ פן אכלך בדרך. וכמו שביארנו יפה בפ׳ תשא. ולא הועיל תפלתו של משה אלא שא״א לכלות ח״ו בשום אופן: ותאכל בקצה המחנה. כאשר יצא אש מקה״ק בערה בקצה המחנה הסמוך למשכן ובעוד לא הלך האש הלאה התפלל משה ותשקע האש: והאספסוף וגו׳ התאוו תאוה. לא התלוננו על רע. אלא שחסר תאוה ותענוגי בשר. דלא לכולם הי׳ המן מוטעם יפה כדאי׳ במס׳ יומא. והם גרמו אשר. וישובו ויבכו גם ב״י. אע״ג שהי׳ להם המן מוטעם יפה. מ״מ אמרו מי יאכלנו בשר. שהוא עיקר הנאת סעודה כמבואר בב״ר פס״ז א״ל עשו ליצחק מה האכילך כו׳ כיון שהזכיר בשר מיד בכה כו׳ והנה לשון וישובו. בא ללמדנו שזה הרעיון הי׳ להם כבר. אלא שלא יצא מן השפה ולחוץ עד עתה והיינו כדברינו בס׳ שמות ט״ז יע״ש : את הדגה. משמעו מתים. והיינו מלוחים להמשיך המאכל: את הקשואים ואת האבטיחים וגו׳. אלו פרפראות שלפני המזון ואחר המזון: ואת החציר וגו׳. אלו דברים חריפים שנאכל הפת עמם. ופי׳ את החציר עם החציר. והיינו שדקדק בת״א בשנוי התרגום על תיבת את: אין כל. לפני המזון: בלתי אל המן עינינו. בתוך המזון. והרמב״ן פי׳ שאמרו אפי׳ המן שאנו חיים בו אינו בידינו שתהי׳ נפשנו דשנה בראיתו אלא נתאוה לו ונשא עינינו עליו אולי יבא לנו. והנני להוסיף שזהו כונת הספרי עה״מ התאוו תאוה. יכול שהיו מתרעמים על דבר שלא טעמו מימיהם ת״ל התאוו תאוה היו מתרעמים על המן שהי׳ יורד בכל יום. הכונה דתאוה משמעו שהוא באמת דבר שראוי ליתאב לו. והיינו המן הנפלא. ועליו התאוו והתלוננו. והיינו על מה שהי׳ יורד בכל יום. ולא פעם אחת בשנה. ולא היו צריכים שהיו עיניהם תלויות אם ירד למחר. כדאי׳ ביומא דע״ו א׳. זה הי׳ עיקר תרעומת. אלא שבושו לומר שאין רוצין לתלות את עיניהם לאביהם שבשמים. מש״ה חפשו עלילה אחרת לומר שתאוה נפשם לבשר וכיב״ז. וזה כללו בלשון בלתי אל המן עינינו וכמש״כ הרמב״ן ז״ל: את העם. קבוצת העם: בוכה למשפחותיו. וגם ראה שכמה יחידים שבכו: איש לפתח אהלו וגו׳ ובעיני משה רע. הבין שבסוף יצא מזה מכשול גדול. ורצה להקדים הרעה ולהשקיט המיית העם ע״י מוסרים טובים. ע״כ הקדים לבא לפני ה׳ לבקש נושאי בעול הצבור עמו: למה הרעת לעבדך. נגד המתאוננים רע אמר שאותו הרע שטוענים נוגע לי כאלו לי רע אחר שאינו יכול להשקיט דעתם ולא לכלכל רעתם: ולמה לא מצתי חן. נגד העם המתאוים טוב. כאלו חסר לי זה הטוב באשר שמת משא כל העם הזה עלי: האנכי הריתי. שהיו לי כמו האם שמפייסת את התינוק בשני דברים. גם בטבע הילד שנגרר אחר אהבת האם. גם בשדיה. עוד זאת שנוח לה לסבול הטפול מחמת הנאת גידול בנה. וגם הנאת החלב שנוח להניק: אם אנכי ילדתיהו. אב המגדל את היונק יש לו עכ״פ הכשר א׳ לפייס את התינוק מצד שנגרר בטבע אחר האב. וגם נוח לו לסבול הטפול מטעם זה: כי תאמר אלי שאהו בחיקך. כדכתיב ויצום על ב״י ותניא בספרי א״ל בני סרבנים הם כו׳ והרי צום לסבול מהם: כאשר ישא האומן. האומנת חסר לה הכשר הראשון אבל יש לה הכשר השני היינו השדים להניק. וגם יש לה נחת בשעת הנקה. אבל האומן אין לו שום הכשר לזה באשר התכלית הוא על האדמה אשר נשבעת לאבותיו. ולבו הי׳ נוקפו ע״ז הרבה. וא״כ האיך אוכל לסובלם: מאין לי בשר וגו׳. הוא המענה שאינו אף כאומנת שיש לה שדים להפיס דעת התינוק: לא אוכל אנכי לבדי וגו׳. הוא הטענה שאינו כאב אלא כאומן. שהרי האב מוצא דברים לפייס את התינוק מצד הטבע כמש״כ. ואני אין לי כח דברים לשאת בהם את כל העם הזה. אע״ג דודאי הי׳ למשה כח בפיו להיות לוקח נפשות. אבל כל העם הזה אינו יכול: כי כבד ממני. טבע העם הגוי כולו. וכל אחד בשנוי דעת כבד ממני לכלכל דבריה שיהא בהם כדי שישקיט דעתם: ואם ככה את עשה לי. אם כמו שאתה מצמצם בצרכיהם. שאין להם תאות נפשם. כך אתה מצמצם בכחי שאין אתה מחזק לבבי לסבול עד שאני מרגיש כבדות המשא. והיינו שאמר בלשון את. בלשון נקבה. כמו המקבל שיש לו גבול כמה שנותנים לו. כך הקב״ה התנהג בשפע נתינתו לישראל בצמצום צרכיהם. ולא כתאות לבבם. ע״ז אמר משה אם ככה את מתנהג עמדי לצמצם כח הנהגתי שאיני יכול לסבול משא העם הזה: הרגני נא הרוג. בהיותי בעצם בריאותי כעין הרג שאינו מחמת חולי. וזה מה שאמצא חן בעיניך. שלא יהי׳ לי כאב לב ויגון: ואל אראה ברעתי. שהמת מתוך כאב לב. צרתו כפולה שהרי רואה כמה ימים לפני מותו שימות בקרב הימים. כך אם לא תהרגני הלא אמות מצער ויגון ועוד אראה ברעתי ע״כ טוב לי למות בעוצם בריאותי (ואח״כ מצאתי זה הפי׳ בס׳ פענח רזי): אספה לי שבעים איש מזקני ישראל. היינו גדולי המעלה שיהיו ראוים לעמוד לפני בקבלת רוה״ק: אשר ידעת כי הם זקני העם. שבהנהגה של העם ג״כ המה זקנים והעם יהיו נגררים אחרי דבריהם: ושוטריו. שיכולים להראות עוז ומורא במקום שנדרש כמו שוטרים שרודים את העם: ודברתי עמך שם. ובמעשה מקרא כ״ה כתיב וידבר אליו. וכבר ביארנו לעיל ז׳ פ״ט ובכ״מ. דבדבור ממש היינו תורה שבכתב כתיב אליו. שאז לא הי׳ משה מדבר מאומה אלא מאזין ומקשיב. אבל בתורה שבע״פ שהי׳ משה חוקר ומדבר ג״כ כתיב בכל מקום לדבר אתי וכדומה. וכאן הי׳ האצלת מרוח משה על הזקנים בשני דברים. חדא בכח הדיבור ולקחת נפש שומעיו. ובזה ישאו במשא העם. שנית בכח הנבואה ממש. מש״ה כאן דמדבר הקב״ה לענין ונשאו אתך במשא העם. שזה הי׳ מבוקש משה מש״ה ודברתי עמך. היינו שידבר עמו תורה בע״פ. ומכח הדבור של משה שמדבר לפני ה׳. אצל על הזקנים ובזה ונשאו אתך וגו׳. ולהלן מספר הכתוב שדבר אליו ובזה נאצל כח הנבואה. והנה הי׳ ראוי לכתוב כאן ודברתי אתך כמו בכ״מ. אלא אע״ג דאתו ועמו משמעות א׳. מכ״מ יש הבדל קליש בין שתי הלשונות. דעמו משמע יותר השתוות המדברים מלשון אתו. ע׳ להלן כ״ב כ׳ והראה הקב״ה ענותנותו בשעת דכאות רוח משה שדבר במרי שיחו. וכדכתיב ואת דכא אשכון: ואצלתי מן הרוח אשר עליך. שאתה משיב בדעת יתירה לפני: ונשאו אתך. בשפע דעת וכח הדבור על לב העם: התקדשו. הזמינו משפחות משפחות לסעודת בשר. שאין הזמנה לסעודה בלי בשר: באזני ה׳. נכנסו לאזניו. אע״ג שלא בקשתם בתפלה. מכ״מ נכנסו הדברים באזניו: כי טוב לנו במצרים. דאלו התאוננו בל״ז מי יאכילנו בשר לא הי׳ חש למלא דבריכם וכלשון מ״ר שמות פמ״א שומעין לשוטה מה שהוא מבקש אתמהה. אבל אחר שאמרו כי טוב לנו במצרים. וא״כ נתנו מגרעת ביציאת מצרים אשר היא יסוד לכל התורה והיא ניתן למזכרת בכל דור. ע״כ ונתן ה׳ וגו׳. לדעת כי אין בה מגרעת. וטובה היא היציאה מכל צד: לא יום אחד תאכלון. לפי הפשט משמעו כמו בסמוך ולא יומים. דפירושו לא רק יום אחד ולא יומים אלא עד חודש ימים. אבל א״כ שלא הי׳ נכלל בזה כונה אחרת ג״כ איך הגיע מכה רבה מאד באותו יום הראשון. אלא ע״כ נכלל בזה הלשון עוד כונה אחרת היינו לא יום אחד תאכלון אלא בפחות מזה ונתן הקב״ה לדעת שיש בדברים הללו משמעות אחרת מדהפסיק בתיבת תאכלון. ולא אמר לא תאכלון יום ולא יומים וגו׳ או לא יום א׳ ולא יומים וגו׳ תאכלון עד חדש וגו׳. אלא לכלול ביום אחד שתי כונות. ובאמת הדבר פלא האיך מצאו ישראל לב לאכול מזה הבשר אחר שאמר משה בשם ה׳ כי יצא מאפם והי׳ להם לזרא. וכי אפשר לומר שלא האמינו בזה. או שגבר התאוה כ״כ עד שלא חשו לאבדן הגוף. אלא ודאי הם הבינו דבר ה׳ כפשוטו שאחר שיאכלו חודש ימים יצא מאפם. וכסבורים היו שלאחר שיאכלו איזה ימים יתאפקו מלאכול. אבל הקב״ה אמר בכוון לשון שלא יעמדו על הבנתו. ואפי׳ משה רבינו בעצמו לא הבין מתחלה עד שראה הסוף ויבואר עוד בסמוך. וכ״ז הי׳ כדי שיגיע עונשם: יען כי מאסתם את ה׳ אשר בקרבכם. כבוד גלוי שכינה שבקרבכם. שהרי בהיותכם במצרים לא הי׳ לכם העונש הנעלה הלז. וכאשר אתם אומרים כי טוב לנו במצרים שהי׳ לנו בשר. הראיתם לדעת שתענוג מאכל בשר יקר לכם מתענוג גלוי שכינה. ואין בזיון ומאוס גדול מזה: למה זה יצאנו ממצרים. עוד היו בהם אומרים דשטות הי׳ ממנו שיצאו ממצרים ושמענו לדבר משה. וא״כ היו תוהים על הטוב והישר שעשו ודומים כאלו לא רצו לצאת כדאי׳ במס׳ קידושין ספ״א בתוהה על הראשונות והרי מי שלא יצא באמת מת בימי החושך כידוע. ע״כ גם אתם תספו: רגלי. ההולכים ברגל. והמה אוכלים הרבה כדאי׳ במס׳ שבת דקנ״ב דוק בככי ותשכח בנגרי. ונצרכים להרבה בשר: אשר אנכי בקרבו. אשר הנני נושא ונותן עמם בהנהגה. והדבר מובן שלכל א׳ יש טפלים הרבה נשים ובנים ועבדים וכולם צריכים לאכול. א״כ הוא מספר הרבה מאד: בשר אתן להם ואכלו חדש ימים. לא אמרת בשר אתן להם חודש ימים. ואכלו. שהי׳ במשמע שיתן בכל יום כדי צורך היום. וכמו שהי׳ בשליו הראשון שירד עם המן דבר יום ביומו. משא״כ עתה אמר ה׳ ונתתי להם בשר. הרי נתינה אחת. ואכלתם חודש ימים. א״כ הוא שפע שאין לשער. ויפה כתב הרמב״ן שלא הסתפק משה אם אפשר בדרך נס. אלא שידע שלא יהי׳ נס. ומיהו בטעמו של דבר שידע משה כן. סיים הרמב״ן משום שלבסוף יהי לקללה וכבר אמרו חכמים אין דבר רע יורד מן השמים עכ״ל. וזה המאמר במחלוקת אמוראי בב״ר פנ״א. וגם אינו ענין לנס. שהרי אפשר להיות הנס שלא מן השמים והרי בפירוש אי׳ בחולין דף קכ״ז א׳ דאיכא ניסא לפורענות. וע״ע חגיגה דף י״ב ב׳ בענין שבעה רקיעים. אבל עיקרו ש״ד הוא משום דאי׳ בתענית דכ״ד דחזא למלאכי דמייתי חלא והוי קימחא דסמידא ואמרי מהא לא תזבנו דמעשה נסים הוא. ופרש״י דבמה שאפשר להתרחק ממעשה נסים יותר טוב ונכון. ואם כן האיך יעשה הקב״ה נס להנות להם באיסורא. ולא דמי למן ובאר דחיי נפש הוא וא״א בלעדם. ותו דהמן והבאר היו בריאה ממעשי בראשית כדתנן במסכת אבות פרק ה׳. משא״כ בשר שיבא בשביל תלונה בדרך נס לצורך הנאה אסור להנות ממנו. מש״ה ידע משה שרק בטבע יהיה כך. ע״כ לא צייר בנפשו איך יהיה בטבע. שבנתינה אחת יהיה מאכל חודש ימים לששים רבוא רגלי לבד מטף לאין שיעור: הצאן ובקר ישחט להם. בחולין דף י״ז אי׳ דלרבי ישמעאל דס״ל בשר תאוה של נחירה היה אסור במדבר פי׳ ישחט להם כמשמעו ור״ל יהיה בשלמים. דבחולין היה אסור במדבר. אבל לר״ע דס״ל דבשר תאוה היה מותר בשל נחירה ינחר להם מיבעי. פי׳ שהרי לא היה צורך להביא דוקא שלמים ולשחוט אלא רשאין בחולין ובנחירה ומשני נחירתן זהו שחיטתן : אם את כל דגי הים. אע״ג שהקב״ה אמר בשר אתן להם. מכ״מ אפשר לומר דהיינו בשר דגים דבלשון תורה גם דגים מיקרי בשר בפ׳ שמיני מבשרם לא תאכלו. וה״נ לשון הקב״ה. אבל ישראל שהסיחו בלשון ב״א אמרו מי יאכילנו בשר זכרנו את הדגה וגו׳ בשר בפ״ע ודגה בפ״ע דבלשון ב״א אין בשר דגים בכלל בשר כדתנן בנדרים הנודר מן הבשר מותר בבשר דגים: היקרך דברי. לפי פשוטו מלשון מקרה. אבל א״כ הכי מיבעי היבוא דברי או היקרה דברי. אלא נכלל בזה עוד כונה מלשון קריאה אם אתה קורא דברי. פי׳ אם אתה מבין אותם לתכליתם. וכמש״כ לעיל שלא הבין משה כונת הקב״ה. וכיב״ז נתבאר בפרשת בשלח בענין והיה ביום הששי והכינו וגו׳ אלא דשם נתרעם הקב״ה על משה. משא״כ כאן סיכל המקום בכוון הבנת משה שלא יבין עד אשר יראה כדי שיגיע לידי כך. וכיב״ז ביארנו בספר בראשית י״ח י״ג אצל א״א שלא הבין א״א דבר ה׳ מחמת שלא רצה הקב״ה שיבין. והנה השיב הקב״ה למשה שתי תשובות. חדא היד ה׳ תקצר גם בדרך הטבע להביא סך כזה. שנית שלא הבין לקרות דבר ה׳ והכונה שהרבה ימותו ביום הראשון. וממילא לא יהיה הצורך כ״כ לכל החודש: סביבות האהל. לא פתח האהל כפי שהיה המנהג אפי׳ בהקהל שכל העם עמדו בחצר פתח האהל אבל כאן עשה בכוון להגיד להם שלא יהיה כח כל א׳ לכל ישראל אלא איש לשבטו. והעמיד אותם כל א׳ לנכח שבטו. ומש״ה כתיב כאן מזקני העם ולא מזקני ישראל כדבר ה׳. אלא משום שכבר ביארנו לעיל ט״ז דזקני ישראל היה משום רוה״ק ונבואה. וזקני העם היה משום כח הנהגה לעם. וכאן במעשה שהעמיד אותם סביבות האהל. הוא משום שהיו זקני העם לצורך הנהגה. משום זה הכח היה הענין נדרש להעמיד דוקא סביבות האהל. אבל במה שהיה כחם להיות נביאים ובעלי רוה״ק אין נ״מ. ונביא לשבטו נביא לכל ישראל: וידבר אליו. כבר נתבאר לעיל י״ז שהיה גם דבור מפורש שנופל ע״ז לשון וידבר אליו. ומזה הרוח נאצל כח הנבואה על הזקנים. לבד מה שהיה עוד דבור בתורה שבעל פה כמש״כ לעיל: ויתנבאו ולא יספו. משמעות ולא יספו מבואר בספרי ובגמ׳ סנהדרין די״ז ובת״א ולא פסקין. ולפי הפשט נראה משום דזה כלל גדול שאין שני נביאים מתנבאים בסגנון א׳ כדאי׳ בסנהדרין דפ״ט. וא״כ כששני נביאים מתנבאים ענין א׳ בע״כ אחד מוסיף ע״ח איזה דבר. והודיע הכתוב דהזקנים הללו נתנבאו מה שאמר משה בשם ה׳. אבל ולא יספו מאומה. אלא הגידו מה שאמר הקדוש ב״ה למשה במכוין. והיינו משום שנבואתם לא בא אלא מהאצלת רוח משה. משא״כ אלדד ומידד התנבאו ענין א׳ מה שלא בא תחלה למשה: ותנח עלהם הרוח והמה בכתובים וגו׳. לפי הענין היה ראוי סדר הכתוב להיפך. ושם השני מידד והמה בכתובים ולא יצאו האוהלה ותנח עליהם הרוח ויתנבאו. אלא משום שהיה במשמע שנתנבאו במחנה באותה שעה שחל רוה״ק על שבעים איש סביבות א״מ. והיה קשה מדוע לא יצאו האנשים עפ״י דבר משה. ואפי׳ אם חשבו שאין כדאים כפרש״י בשם ספרי. מכ״מ לא היה להם לסרב על מאמר משה חלילה. מש״ה ביאר הכתוב שמאז הודיעו להם שהמה הנבחרים ועליהם לצאת. נחה עליהם הרוח. ושוב לא יכלו לצאת. ואח״כ נתנבאו ג״כ. מעתה מובן שלא היה נבואתם אותו דבר שנתנבאו שבעים איש שהוא אותו הדבור שנדבר עם משה כמש״כ. שהרי עדיין לא נדבר עם משה. מש״ה דרשו שהיה איזה נבואה השייך למשה שהוא משה מת וכו׳. ובסנהדרין ספ״א איתא שנתנבאו מלחמת גוג ומגוג. ודקדקו מכתוב א׳ בס׳ יחזקאל: וירץ הנער. המשרת ששלח משה אחריהם לקרות אותם לא״מ. שב בהודעה זו: ויען. בקול רם. [כמבואר בסוטה דל״ב ב׳ דעני׳ משמע בקול רם. וע׳ בס׳ בראשית י״ח כ״ז ובס׳ שמות ב׳] צעק מעומק לבבו ע״ז: אדני משה כלאם. אמרו בסנהדרין ספ״א משום דהוי כמורה הלכה בפני רבו. וכבר הזכיר הרמב״ן דוגמא במגילה די״ד ב׳ ובמקום דקאי ירמיה היכי מתנבאה חולדה ומשני חולדה קרובת ירמיה היתה ולא היה מקפיד עליה. והענין דאע״ג שרוח היא חלה על האדם. ואח״כ כאש עצור בלבבו להגיד דבר ה׳ מכ״מ לא חלה נבואה אלא מתוך הכנה לזה. והכנה זו אסורה במקום רבו. אם לא בפניו וברשותו כמו שהיו בני הנביאים בימי שמואל ואליהו או חוץ לג׳ פרסאות שגם הוראה שרי. מש״ה היה כאן חשד שהכינו עצמם לקבל שפע נבואה גם בלי האצלה ממשה: כי יתן ה׳ וגו׳. הוא מיותר אבל בזה בא משה להודיע כי אין שום אשם עליהם. באשר שלא בא בהשתדלות. וע״ז אמר דנהי דכל עם ה׳ א״א שיהיו מתבודדים ומכינים עצמם לנבואה. דא״כ בטל ישוב העולם. אלא זה אפשר שיתן ה׳ רוחו על כל עם ה׳ לשעה בלי שום הכנה. ושלמה המלך התפלל בדרך שיר מי יתנך כאח לי וגו׳ אמצאך בחוץ אשקך וגו׳. והבאור שיהיה כ״כ רוח נבואה ודביקות בה׳ מצוי בישראל עד שיהיה גם בהליכה בחוץ בשוקים וברחובות בלי שום הכנה משיג הערה ודביקות. וזו היא תוחלתנו שיהיה לע״ל. וע׳ מש״כ בספר בראשית ב׳ כ״ה עה״פ ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו ולא יתבוששו: הוא וזקני ישראל. לא נתבאר למאי יצא משה אל המחנה. והלא מקומו היה תדיר לפני א״מ ולא יצא משה אם לא לצורך. וצ״ל דביקש משה להוכיח את ישראל יחד עם הזקנים להבדל מתאותם. אבל לא הועיל. וכבר גזר הקב״ה להכותם. וכך מפורש בספרי שהלך משה להוכיחם וא״ל היד ה׳ תקצר הן הכה צור וגו׳. ולמדו מזה המקרא: כדרך יום כה וגו׳. זה היה בפעם אחת וכמש״כ לעיל כ״א. ולא היה באמת בזה מאכל לכל העם על חודש ימים. אבל אחר שהיה מכה רבה מאד. סרה כח התאוה ואכלו אחר כך הנותרים בלי חמדה חודש ימים: הממעיט אסף עשרה חמרים. שמעתי בשם הגר״א ז״ל שהיה הממעיט בקצה המחנה מלפנים. וא״כ היה נצרך להלוך פרסה וחצי בהליכה וכמו כן בהבאה. וכזה עשה עשר פעמים. והיה שלשים פרסאות מהלך יום ולילה ויום. וא״כ פי׳ וישטחו להם שטוח סביבות המחנה. מבפנים קרוב לאהלו. ולא כפי׳ סביבות המחנה דלעיל שהיה מבחוץ על השדה: ואף ה׳ חרה בעם. על שקידתם כ״כ בלי מנוחה יום ולילה למלא תאותם: ויך ה׳ בעם. ולא היו שוב מתאוים כ״כ. ושוב אכלו מכ״מ מעט וכסבורים שלא ימותו עוד אחר שכבר נענשו ביום הראשון הרבה והמה נותרו. עד שאחר חודש מתו ג״כ ונתקיים דבר ה׳ לא יום אחד תאכלון וגו׳ כדברינו: את שם המקום וגו׳. האי את מיותר. וכמש״כ בס׳ בראשית כ״ח י״ט ע״ש. וגם כאן בא ללמד דגם המקום שנקרא תבערה לעיל ג׳ נכלל בשם קברות התאוה. ע״כ לא נזכר במסעות שם תבערה כלל: קברות התאוה כי שם קברו את העם המתאוים. דמי שהוא שקוע הרבה בענין נקרא ע״ש אותה הפעולה. כמו והיה ברכה. ואני תפלה. ע״כ נקראו העם המתאוים תאוה. וכשמתו נקרא המקום קברות התאוה: ויהיו בחצרות. בספרי תניא וכי ב׳ חצרות היה. אלא כיון שנסעו ישראל לא הספיקו להלוך עד ששמעו שנצטרעה מרים וחזרו וחנו שם. וא״כ פי׳ ויהיו עוד הפעם בחצרות. ולפי הפשט העיר חצרות היה במקום שחנו ישראל. והחניה עצמה היה סמוך לחצרות. וכל העם פשטו לעיר לקנות ולהכין צורך הדרך הלאה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך